Game over of Game on? Word een digitale leider om te overleven.

6 minuten lezen

Al jaren praten we over digitalisering of over digitale transformatie. Om daar te komen, zijn alle ogen binnen een onderneming gericht op IT en dan met name om de interne processen te automatiseren. Voor de buitenwereld hadden we het over AI, IoT, chatbots en blockchain. Tot voor kort waren deze interne- en externe werelden niet in harmonie met elkaar, maar gelukkig wordt de kloof hiertussen steeds kleiner.

'Digital is inmiddels mainstream in elk bedrijf en in elke sector' volgens KPMG. En dit geldt ook voor de verzekeringssector. Sommigen zeggen dat tegen 2022 80% van de omzetgroei uit een digitaal kanaal zal komen. Voor de IT-functie van de toekomst, zoals KPMG dat noemt, is het van levensbelang om goede digitale diensten aan te bieden, om goed te reageren op veranderingen in de markt en om klantverwachtingen goed te managen.

Verouderde software

Veel mensen lijken te vergeten dat we in deze digitale wereld nog steeds te maken hebben met onze verouderde software. Volgens Gartner is onderhoud daarvan een van de grootste jaarlijkse investeringen van de CIO's, waardoor er weinig overblijft voor digitalisering of innovatie. Echte innovatie zal pas komen wanneer CIO's en CTO's worden bevrijd van de enorme jaarlijkse uitgaven in legacy-onderhoud. Er zijn echter maar een paar opties die je van legacy-onderhoud bevrijden. En de huidige situatie van de digitaliseringsstand is, dat wij in plaats van discussiëren over wat digitaal betekent, digitaal nu daadwerkelijk gaan gebruiken.

Van legacy naar een nieuw nu

KPMG signaleert een trend waarbij bedrijven, die al decennia bestaan ​​succesvolle digitale transformaties hebben ondergaan. Dus zelfs bedrijven met een enorme legacy hebben de overstap kunnen maken. Dat betekent: het integreren van hun front-, middle- en backoffices in wat KPMG ‘de verbonden onderneming’ noemt. Of ook wel organisaties die gefocust zijn op de klant. Dus, als je als CIO of CTO dacht dat er geen einde komt aan de legacy tunnel, dan heb je het mis.

enter a new era web

CEO’s hebben dezelfde trend ook waargenomen en proberen daarom hun bedrijf te transformeren naar een meer klantgerichte organisatie. Een grote uitdaging waar zij voor staan, is de transformatie van legacy-systemen naar ‘databakken’ (system of records). Deze stap is cruciaal om intelligentie van het legacy-systeem naar een nieuwe digitale wereld of, beter nog, een digitaal platform te verplaatsen. Waarom is dat belangrijk? Legacy-systemen zijn kampioenen in het uitvoeren van bestaande kernbedrijfsprocessen (zoals polisadministratie, schadebehandeling), maar ze zijn niet ontworpen voor de digitale wereld (zoals het toepassen van AI of IoT om er maar een paar te noemen).

Of het nu disruptie of digitale transformatie wordt genoemd, de toekomst van IT zal onverbiddelijk verweven zijn met het concept van de verbonden, onderhoudsarme onderneming. Een digitaal platform stelt verzekeraars in staat om een ​​echte stap te zetten in digitale transformatie, waardoor ze hun klanten kunnen bedienen zoals deze zouden moeten worden bediend. Omdat deze nieuwe digitale platforms niet alleen weten om te gaan met je huidige IT-landschap, maar ook in staat zijn om een hele nieuwe wereld van InsurTechs of dataproviders te openen. Er brand licht aan het einde van de legacy-tunnel en het wordt steeds feller.

De kloof dichten

Gelukkig staan ​​we aan het begin van een nieuw tijdperk. Er is geen onderscheid meer tussen bedrijfsstrategie en technologiestrategie. Er is slechts strategie en technologie is de motor daarvan. Veel bedrijven proberen hun IT-legacy te overwinnen door hun bestaande backofficesystemen te vervangen. Maar een dergelijke aanpak zal je niet van je legacy vrijmaken, omdat het je hiermee niet direct kan inspelen op veranderingen binnen je bedrijf of de concurrentie. Implementatietrajecten duren namelijk jaren. Zoals gezegd, moeten verouderde systemen worden omgevormd tot ‘databakken’. Laat de kampioen de kampioen zijn (het legacy-systeem) en voeg een nieuwe intelligente laag (digitaal verzekeringsplatform) toe aan je IT-landschap met AI, IoT-mogelijkheden. Zo kan je direct beginnen met innoveren en over de loop van de tijd je bestaande IT-landschap uitfaseren.

Als je nieuwsgierig bent naar hoe je dit kan realiseren, download dan onze whitepaper 'Smart Mid-office' en leer hoe de kloof tussen de interne en externe wereld op het punt staat om te worden gedicht.