Robotic Process Automation in de verzekeringsmarkt – van hype naar noodzaak

4 minuten lezen

Van robots op de fabrieksvloer kijkt niemand meer op. Ook in het bedrijfsleven wordt het steeds gewoner dat een virtueel werkmaatje in het personeelsbestand wordt opgenomen. En dat is niet gek; de technologie maakt steeds meer mogelijk op het gebied van automatisering en met name de verzekeringsbranche, bomvol data en handmatige processen, leent zich hier uitstekend voor. Robotic Process Automation (RPA) is één van de snelst-groeiende ontwikkelingen in de IT-markt en kan routinematige handelingen op administratief niveau overnemen. Maak kennis met de nieuwe collega die niet moppert als hij overuren maakt en die weigert te trakteren op verjaardagen!

Wat is Robotic Process Automation?

In een nutshell: RPA haalt de herhaling uit menselijk handelen. Verzekeraars hebben dagelijks te maken met terugkerende administratieve werkzaamheden, zoals het opmaken van offertes voor een levensverzekering, het uitkeren van een schade na een ongeval of het accepteren van nieuwe klanten. In veel gevallen is het invoeren van data en het opzoeken van gegevens herhalend werk. Een tijdrovende bezigheid en die tijd besteden je medewerkers liever aan inhoudelijke en uitdagende taken.

RPA-software neemt werkzaamheden over door menselijke handelingen te simuleren. Deze logt in op systemen, zoekt gegevens op, voert extra controles uit en kan razendsnel reageren bij piekdruktes. Het neemt eenvoudig routinematig werk uit handen, waarbij het zo geprogrammeerd is dat fouten vrijwel niet meer voor komen. Concreet kunnen bedrijven met behulp van RPA bijvoorbeeld gemakkelijker facturen verwerken, bevestigingen per mail sturen, documenten overtypen of informatie ophalen uit verschillende systemen. Dit zorgt onder de streep voor efficiëntere en effectievere processen.

RPA in de verzekeringsbranche - CCS Connects

De kansen voor RPA in de verzekeringsbranche

Automatisering, robotica en kunstmatige intelligentie worden in de verzekeringsbranche mondjesmaat in steeds meer processen geïntegreerd. Toch is de verzekeringsbranche in vergelijking met andere sectoren niet het meest vooruitstrevend in het toepassen van moderne technologieën.

Dat er toch ongekende kansen liggen blijkt uit een studie van Deloitte naar de toepassing van RPA in verschillende sectoren. In ‘The robots are waiting’ onderzocht Deloitte bij ruim 500 bedrijven de voordelen van RPA-software. De resultaten spreken voor zich: 95% van de bedrijven zag een stijging in productiviteit, 93% meldde een hogere naleving van wet- en regelgeving, 81% zag een daling in de kosten en 80% van de bedrijven rapporteerden een betere werksfeer.

Digitale transformatie in de verzekeringsmarkt

In de verzekeringsbranche is de concurrentie tussen de verschillende maatschappijen hoog. Om klanten tevreden te houden is het van belang om zaken snel af te handelen. Maar dit valt in de praktijk lang niet altijd mee. Mede dankzij de lastig bij te houden technologische ontwikkelingen, een hongerige concurrentie en extreem veeleisende klanten komen verzekeraars in een spagaat terecht.

Waar de digitale transformatie ooit begon als aanjager van kleine efficiëntieverbeteringen, is het nu noodzaak geworden om niet hopeloos ingehaald te worden door de meedogenloze concurrentie. Nog steeds vertrouwen veel verzekeraars op legacy-systemen of een combinatie van verschillende systemen, applicaties en software die niet bestand zijn tegen deze transformatie. RPA biedt hierin kansen.

Voordelen van RPA

Dat RPA met legacy-IT overweg kan, is een groot voordeel voor verzekeringsmaatschappijen. RPA is een slim stukje technologie dat in staat is om in een korte tijd nieuwe verbindingen te leggen in een verouderd IT-landschap. Hierdoor wordt het voor verzekeraars eenvoudiger om een zekere mate van procesautomatisering te introduceren als de transformatie naar een digitaal verzekeringsplatform nog een stap te ver is.

RPA kent verder nog tal van voordelen:

  •  Het verzamelt enorme hoeveelheden data: Virtuele robots verzamelen data waarmee waardevolle managementinformatie beschikbaar komt.
  • Snelheid, efficiency en lagere kosten: RPA-software is ingesteld om continu door te werken, het is objectief en 100% nauwkeurig. De schadelast wordt hierdoor aanzienlijk lager.
  • Customer Experience: RPA verhoogt de kwaliteit van het dagelijkse werk. Een robot blijft  zorgvuldig en systematisch te werk gaan, terwijl zijn menselijke collega op allerlei manieren afgeleid kan raken. De afhandeling van dossiers gaat hierdoor sneller en met minder fouten.
  • Naleving wet- en regelgeving: Compliance is essentieel voor verzekeringsmaatschappijen. Robots hebben geen bijscholing nodig om nieuwe wetten en regels te onthouden. Een wijziging vastleggen in het besturingssysteem is voldoende om te blijven voldoen aan de laatste wet- en regelgeving. Daarnaast worden alle keuzes en activiteiten die de robot uitvoert in het systeem gelogd. Het bijhouden van een audit trail, een nauwkeurige en precieze taak, wordt hiermee automatisch gefaciliteerd.
  • Robots zijn schaalbaar: Robots zijn schaalbaar, vangen piekperiodes moeiteloos op en kunnen op deze manier een positieve bijdrage leveren aan de werkdruk in een organisatie.

Nemen de robots mijn baan over?

Veel mensen zien RPA als een bedreiging voor hun baan. Op het eerste gezicht lijkt die gedachte logisch: de software neemt namelijk menselijk handelen over. Toch zit de vork anders in de steel. RPA biedt juist een ondersteunde rol en moet meer worden gezien als een assistent van de medewerker. De software is nooit ontworpen om de mens volledig te vervangen. Het mist hiervoor de finesse en het cognitieve vermogen om complexer werk op te lossen.


RPA is tegenwoordig een onmisbaar stukje technologie om eenvoudig en terugkerend werk te stroomlijnen. Wat overblijft voor zijn menselijke collega is het interessante en meer interactieve werk waarmee waarde voor de organisatie (en de klant) wordt gecreëerd. Niemand wordt er vrolijk van om dagenlang dezelfde informatie over te tikken vanuit verschillende systemen. Maar vanaf nu kun jij die vervelende klusjes zonder blikken of blozen schaamteloos bij je nieuwe voorgeprogrammeerde buurman over de schutting gooien!

Maak kennis met RPA via Marketplace

Ben je benieuwd geworden naar de mogelijkheden van RPA voor jouw organisatie en maak je gebruik van Marketplace? Maak dan kennis met DDi, het RPA Platform voor de verzekeringsbranche.

Maak kennis met DDi