De schadeverzekeringsbranche staat aan de vooravond van een technologische en klantgerichte transformatie. Hoe kunnen verzekeraars, brokers en distributiecombinaties zich niet alleen aanpassen, maar ook excelleren in deze snel veranderende omgeving? In een gesprek met Ab Chakai, Directeur Productstrategie bij CCS, delen we zijn inzichten en visie. Met meer dan 25 jaar ervaring in de verzekeringswereld bespreekt Ab de cruciale rol van digitalisering, innovatie en klantgerichtheid. Ontdek hoe CCS, door middel van samenwerking en technologische vooruitgang, de toekomst van de verzekeringsbranche vormgeeft en klantbehoeften centraal stelt.
“De afgelopen 25 jaar heb ik enorme veranderingen in de verzekeringswereld gezien,” begint Ab. “Traditionele businessmodellen blijven winstgevend, maar staan onder druk. De klant wordt steeds digitaler en nieuwe technologieën zoals artificial intelligence beïnvloeden de markt. Beide ontwikkelingen vragen om een efficiënter en flexibeler IT-landschap, zodat je sneller kunt reageren op veranderingen in de markt.”
Volgens Ab is de digitale transformatie in de verzekeringsbranche onmisbaar. “Digitalisering is een basisvoorwaarde. Zonder een solide digitale basis kun je niet concurreren. Deze digital-first benadering biedt verzekeraars nieuwe mogelijkheden om klantinteracties te verbeteren en efficiënter te werken. “Software is een enabler voor innovatie. Als techniek er niet is, dan kan je innovatie nog zo goed zijn, maar dan heb je uiteindelijk geen succesvol en schaalbaar business model. Klanten kunnen heel veel wensen hebben. Je moet het ook kunnen maken,” aldus Ab.
Nauw Samenwerken met klanten voor innovatie
Om als verzekeraar, broker of distributiecombinatie effectief in te spelen op klantbehoeften, is actieve feedback essentieel, aldus Ab. “Innovatie begint met luisteren naar je klant. Daarom hebben we bij CCS een Customer Advisory Board geïntroduceerd. We nodigen specifieke doelgroepen en klantsegmenten uit om deel te nemen. Tijdens deze sessies bespreken we actuele thema’s en trends, zoals AI en digitalisering, en verzamelen we waardevolle feedback.”
Deze intensieve samenwerking stelt CCS in staat om opkomende trends snel te identificeren. “Hoewel we niet alles wat klanten willen kunnen implementeren, gebruiken we hun feedback om onze productontwikkeling te sturen en te verbeteren,” legt Ab uit.
Praktische innovaties die inspelen op klantbehoeften
De nauwe samenwerking met klanten helpt bij het ontwikkelen van relevante en nuttige use cases. Ab’s uitgebreide ervaring in innovatie speelt hierbij een cruciale rol. “We luisteren nauwgezet naar wat klanten nodig hebben en wat er in de markt gebeurt. Begrip van je klanten levert veel voordelen op. Alleen zo ontwikkel je innovaties waar de markt echt op zit te wachten,” benadrukt hij.
Om sneller te innoveren, heeft de markt behoefte aan marktstandaarden. We worden door onze klanten daarop ook regelmatig uitgedaagd. Het is onze taak om alle wensen te verzamelen en samen met onze klanten daar één nieuwe standaard van te maken. Met onze 40 jaar ervaring zijn wij in staat om verzoeken om te zetten naar een marktstandaard. Dat zorgt voor schaalbaarheid en snelheid bij innovaties.
Een voorbeeld van een praktische innovatie die voortkomt uit een reële klantbehoefte is de ontwikkeling van een cloud-based medewerkersportaal. Dit portaal, mogelijk gemaakt door de overname van Bugs Business door moederbedrijf Roundcube, toont klant- en productinformatie snel en overzichtelijk, zodat medewerkers consumenten efficiënt kunnen bedienen. “We denken vanuit de customer experience en vertalen dat vervolgens terug naar techniek,” zegt Ab.
De toekomst samen met de klant bepalen
Volgens Ab is de toekomst van de verzekeringsmarkt onlosmakelijk verbonden met doorlopende digitale ontwikkelingen, zoals de toenemende behoefte aan geïntegreerde slimme oplossingen. “Daarom denken wij ook na hoe wij onze klanten een toekomstbestendig IT-landschap kunnen bieden, waarbij zij flexibel zijn in applicatiekeuze en aanbieder.”
De opkomst van AI biedt bovendien prachtige kansen voor verdere innovatie met nieuwe verzekeringsproducten of efficiëntere schadeafhandeling. “We willen graag met klanten in gesprek om samen use cases te bedenken waar AI een interessante oplossing voor kan zijn. AI zal een enorme verandering teweegbrengen en op die verandering willen wij graag anticiperen met onze klanten,” aldus Ab.
Jouw inbreng is onmisbaar!
Heb jij ideeën over hoe we de schadeverzekeringsbranche kunnen verbeteren met AI en digitalisering? Wil je bijdragen aan innovatieve oplossingen die echt het verschil maken? Neem dan contact met ons op en deel je visie. Samen kunnen we de toekomst van de verzekeringsbranche vormgeven.