Functioneel Beheer naar een hoger level

 

Wie zijn de mensen achter CCS? Wat drijft hen en wat inspireert hen in het dagelijkse leven? Aan de hand van een serie portretten geven we antwoord op deze vragen en introduceren we onze collega's: zij die ervoor zorgen dat CCS het ambitieuze bedrijf is dat het vandaag de dag is. In dit portret maak je kennis met:

Christian Langendam, Principal Functioneel Beheerder

Christian Langendam zag in 1973 in Rotterdam het levenslicht, de stad waar hij een groot gedeelte van zijn leven heeft doorgebracht. Tegenwoordig heeft hij de hectiek van de havenstad achter zich gelaten en woont hij met zijn zoontje Xavier (2009) in het rustige Poortvliet in Zeeland. “Die afstand van ruim 100 kilometer naar Woerden leg ik lachend af”, vertelt Christian glunderend als we hem naar zijn snelle Mercedes CLA vragen. “Toen mijn vorige leaseauto zijn contractuele kilometers had afgelegd en het tijd werd om een nieuwe uit te zoeken, wist ik totaal niet waar ik naar moest kijken. Na wat rondklikken op een site kwam deze voorbij. Joh, dat ding rijdt als een tierelier vanuit Poortvliet!”

Functioneel Beheer als nieuw project

Christian is geen onbekende in de wereld van Functioneel Beheer, integendeel. “Ik ben op de ouderwetse manier begonnen met werken. Ik ben begonnen op het vwo en daarna heb ik een aantal jaar Bedrijfskunde gestudeerd aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Daar ben ik vroegtijdig in het derde jaar afgehaakt om vervolgens tijdelijk te gaan werken. Dat tijdelijke werd uiteindelijk aardig permanent!

Sinds september 2011 werk ik voor CCS. Eerst als Consultant, maar als snel ontwikkelde Functioneel Beheer zich bij CCS doordat er vraag naar was vanuit ons klantenbestand.” Door zijn strakke en duidelijke manier van werken en zijn ervaring in de verzekeringswereld was het voor Christian snel duidelijk dat hij degene was die het Functioneel Beheer onder zijn hoede moest nemen. “De huidige projectleider voelde zich niet helemaal lekker in zijn rol met Functioneel Beheer, dus er kwam plots een plek vrij. Iedereen bij CCS wist al dat ik een vrij sterke mening heb, dus ik heb gelijk gezegd: “Laat mij het maar doen, ik heb het eerder gedaan.”

“Laat mij het maar doen, ik heb het eerder gedaan.”

Christian Langendam, Principal Functioneel Beheerder

Carrièrepad

En dat bewezen track record zit diep geworteld in het carrièrepad van Christian. “Na het verlaten van de Erasmus Universiteit ben ik begonnen bij het toenmalige Royal Nederland (tegenwoordig Allianz, red.) waar ik ruim 12 jaar heb gewerkt. Ik ben begonnen op de administratieafdeling en ben uiteindelijk verantwoordelijk geworden voor tussenpersonen die met de apparatuur van Allianz werkten. Bij deze organisatie heb ik een Functioneel Beheer afdeling opgezet. Dit was direct mijn eerste link met mijn huidige werkzaamheden.

Na die periode ging ik kijken of de wereld groter was dan Allianz en ik kwam vervolgens bij een detacheerder terecht. Ik ben op 1 mei vertrokken bij Allianz en op 2 mei was ik er weer binnen, maar dan via de detacheerder.  Het project waar ik mee begon was eerst nog een business case op een A4’tje, maar is uiteindelijk uitgegroeid tot AllSecur. Een jaar lang heb ik van alles en nog wat gedaan, veel heen en weer gereisd tussen Rotterdam en Milaan en Rotterdam en München.”

Na een kleine 3 jaar gedetacheerd te zijn plus een tussenperiode bij K+V van Alphen streek Christian neer bij zijn huidige werkgever: CCS.

Het unieke van Functioneel Beheer

“Toen we begonnen met Functioneel Beheer bestond het team uit drie personen. Een aantal jaar later groeide het team naar 5 personen vanwege een uitbreiding van het aantal Functioneel Beheer klanten. Dat was het moment dat ik ervan overtuigd raakte dat Functioneel Beheer voor meer klanten van CCS geschikt kon zijn. We zijn na gaan denken over hoe we deze dienst konden inzetten, inclusief een passend prijsmodel, en we hebben toen een pilot gedraaid met Baloise Insurance.”

Ondanks die overtuiging groeide het aantal Functioneel Beheer klanten in de beginfase moeizaam. Klanten waren niet direct overtuigd van de meerwaarde, omdat er slechts twee lopende projecten waren. Eind 2017 kwam echter het kantelpunt en groeide het aantal klanten met een Functioneel Beheer abonnement naar 15. Het team van Christian verdubbelde naar een groep van 10 man.

“Met Functioneel Beheer kunnen klanten bij CCS terecht met alles wat met onze software te maken heeft. Als er specifieke wensen zijn, dan gaan we kijken of mijn afdeling het op kan lossen of dat het door een van onze andere afdelingen zoals Technisch Beheer of Product Management opgepakt kan worden. Functioneel Beheer is een centraal punt binnen CCS waar onze klanten terecht kunnen met specifieke wensen. Het heeft het unieke in zich dat de dienstverlening tegen een fixed price wordt afgenomen. Dat wil zeggen dat de prijs vast staat, zonder dat er sprake is van een voor- of nacalculatie. De klant komt met een wens voor het inrichten, onderhouden of verbeteren van de software. Het is als het ware de ultieme ontzorging.”

Net even wat extra doen

“Persoonlijk denk ik dat lang niet alle klanten het voordeel van Functioneel Beheer kennen. Ik merk dat het voor klanten bijvoorbeeld moeilijk is om reëel te vergelijken wat de dienstverlening kost, wat het ze oplevert en wat de eigen mensen kosten. Die vergelijking gaat vaak scheef. Als klanten hun eigen beheerders verliezen doordat ze bijvoorbeeld een andere baan krijgen, dan kunnen wij hier perfect op inspringen zonder dat ze zelf nog omkijken hebben naar de software en alles wat erbij komt kijken.

Ik hoor het graag als iets goed gaat, maar nog liever als er dingen beter kunnen. Ik druk klanten dan ook altijd op het hart om zaken die niet gaan zoals ze verwachten gelijk bij me neer te leggen. Ik hou ervan om standaard net iets extra’s te doen. Als een klant een Functioneel Beheer klant wordt, dan sturen we een taart als welkom. Zulke kleine dingen lijken soms misschien een beetje suf, maar zijn in mijn ogen erg waardevol om net even te verrassen. Het wordt in ieder geval altijd goed ontvangen.”

Uitlaatklep

“Werk was en is altijd een grote uitlaatklep voor me geweest. Hoewel ik de laatste jaren voornamelijk bezig ben met het standaardiseren van de dienstverlening en het faciliteren binnen het team om deze optimaal te laten functioneren, ben ik stiekem ook graag operationeel bezig. Ik geniet ervan om actief mee te helpen aan het oplossen van vraagstukken bij onze klanten. Helemaal met de komst van Marketplace en Roundcube biedt dit weer nieuwe kansen. Lekker met je voeten in de klei staan en experimenteren. Ik kan slecht stilzitten en hou er van om lekker bezig te blijven. Gelukkig bestaat mijn team uit mensen die zich niet snel gek laten maken.

Eenmaal thuis staat Xavier stipt op nummer 1. Ik houd me veel bezig met digitale fotografie en dan met name portretfotografie. Van hem neem ik al sinds zijn geboorte elk jaar een portretfoto waarbij hij iets te eten of drinken in zijn hand heeft. Dit druk ik af op canvas en dat komt in de keuken te hangen. Het is interessant om te zien hoe zo’n mannetje zich door de jaren heen ontwikkelt. Xavier maakt sowieso in mijn leven heel veel problemen relatief. We doen veel dingen samen en hij is het beste wat me in mijn leven is overkomen. Ik kan me als de dag van vandaag herinneren dat hij werd geboren en het is schitterend om te zien hoe zo’n jongen op je begint te lijken. Alsof je in de spiegel kijkt.”

“Als ik zie welke klanten we kunnen bedienen met Functioneel Beheer, dan maakt me dat oprecht trots op mijn werk”

- Christian Langendam, Principal Functioneel Beheerder

Het beste compliment

“De grootste voldoening in mijn werk haal ik uit het feit dat Functioneel Beheer als dienstverlening aanslaat en nog steeds groeit en dat mijn collega’s in mijn team met plezier hun werk doen. Als ik merk dat zij tevreden zijn, dan is mijn dag helemaal goed. Ik ben van mening dat je eigen mensen de belangrijkste schakels zijn in het hele proces. Daar moet je goed voor zorgen. Zitten zij goed in hun vel, dan werkt dat door op de werkvloer en vice versa.

Het doet me goed dat de eerste Functioneel Beheer klant nog steeds onze klant is en hoe mijn team zich in de jaren ontwikkeld heeft. Dat is denk ik het beste compliment dat je indirect kan krijgen, ergens zijn we toch iets goed aan het doen. Vijftien klanten lijkt niet direct veel, maar als je kijkt welke klanten het zijn en de hoeveelheid werk die ze genereren binnen CCS, dan is dat wel iets wat me oprecht trots maakt.”