‘Actieve transparantie moet klant bewuster maken van het belang van financieel advies’

Nieuws

Als de klant niet weet dat hij via provisie betaalt voor financieel advies, bestaat de kans dat hij niet vraagt om de dienstverlening waar hij recht op heeft.” Dat noemt minister Wopke Hoekstra van Financiën in een interview met am:web een belangrijk argument voor de invoering van actieve transparantie op schade.

Volgens hem blijft het lastig voor mensen om goede, passende keuzes te maken uit het grote aantal financiële complexe producten op de markt. Binnen de financiële sector beginnen er samenwerkingen te ontstaan tussen verschillende partijen die samen aan vernieuwende oplossingen werken om consumenten nog beter van dienst te kunnen zijn.

Samenwerkingen voor meer transparantie

Uit onderzoek van de AFM blijkt dat 87% van de consumenten actief geïnformeerd wil worden over de hoogte van de beloning die adviseurs ontvangen voor de bemiddeling in schadeverzekeringen. Slechts een klein deel stelt, mede door onwetendheid, daadwerkelijk de vraag aan de adviseur wat de vergoeding is die zij in hun premie betalen. Een vergoeding van de verkoop van een product of dienst mag geen prikkel voor de adviseur zijn om dit aan te bevelen aan de klant. Een actieve transparantie stelt het belang van de klant meer voorop.

De actieve provisietransparantie zorgt ervoor dat het voor de betalende klant duidelijk wordt dat een deel van zijn premie uiteindelijk bij de adviseur als provisie voor zijn dienstverlening wordt uitgekeerd. Door hier open kaart in te spelen wordt de premiebetaler precontractueel al geïnformeerd over de hoogte en opbouw van de dienstverlening en provisie, ongeacht of hier op voorhand naar wordt gevraagd.

Een nauwere samenwerkingen met andere partijen biedt de kans voor de verzekeraar of het intermediair om diensten en producten te leveren die beter aansluiten bij de wensen van de klant. Door meer oplossingen aan te bieden (zoals een app met toegang tot polissen, een eigen ‘Mijn-omgeving’ waar de klant de controle heeft over zijn eigen verzekeringen), kunnen adviseurs nog gedetailleerder hun toegevoegde waarde aan de klant aantonen.

Lees hier meer over hoe CCS de samenwerking aangaat met andere partijen in de markt.

Volledig interview

Het volledige interview met minister Hoekstra is terug te lezen op am:web.