NIEUWSBRIEF FEBRUARI 2022 Ontmoet CCS op AMdag | Datakwaliteit VvE polissen | Insurtech trends 2022
NVGA Protocol Inkomen | Blog: Flexibel procesbeheer en uniforme data | Marketplace Update
Nieuws van Client Services
Ontmoet CCS op 29 maart op AMdag 2022
Inspiration – Innovation – Interaction dat is het thema van AMdag 2022. Kom op onze stand inspiratie opdoen over hoe je sneller je dienstverlening kan innoveren door interactie met ons en onze partners.
Je kan ons vinden op stand nr 3. Hou onze site in de gaten voor meer informatie en het aanvragen van een gratis relatiekaart.
Bij de administratie van VvE polissen (Vereniging van Eigenaren) is er binnen de markt geen uniforme registratie. Deze niet uniforme registratie heeft onder andere nadelige gevolgen voor de kwaliteit van Solvency II rapportages, het verkrijgen van inzicht bij premie-analyses en het niet kunnen doorvoeren van premie-opslagen als gevolg van de incomplete aanlevering van data bij herverzekering.
Om de datakwaliteit te verbeteren wordt de functionaliteit in Level uitgebreid door bij de registratie van VvE polissen aan te sluiten op de AFD-structuur zoals die door het SIVI is gedefinieerd.
De verzekeringssector wordt geconfronteerd met ongekende veranderingen in een snel veranderende omgeving. Energietransitie, circulaire economie, verstedelijking en digitalisering: deze trends hebben verstrekkende gevolgen voor de manier waarop we leven en werken. En dus ook voor verzekeren. Lees hierover in dit artikel waarin o.a. onze CMO Jochem Davids je mee neemt in de insurtech trends voor 2022.
Begin 2021 is SIVI gestart met de uitrol en implementatie van een aanvullend NVGA Protocol voor inkomen-producten (NVGA Protocol Inkomen). Als volmachtgever of gevolmachtigd agent met een inkomen-portefeuille krijg je met deze introductie te maken.
Het NVGA Protocol Inkomen is ontwikkeld omdat het standaard NVGA Protocol niet voldeed voor inkomen-producten. Bijvoorbeeld door het ontbreken van de mogelijkheid om gegevens over deelnemers, verzuim of dekkingspercentages door te geven. Het doel van dit protocol is om volmachtgevers inzicht te geven in de volmachtportefeuille. En daarnaast de mogelijkheid te bieden om verzekerde risico’s te beheersen en hierover te rapporteren aan toezichthouders.
Om te voldoen aan de vereisten die het NVGA protocol voor Inkomen-producten stelt, wordt in Level nieuwe functionaliteit ontwikkeld.
Flexibel procesbeheer en uniforme data; de uitweg voor verzekeraars die willen innoveren
In de verzekeringswereld is een enorme disbalans aanwezig. Innovatie en de verwachtingen die het met zich meebrengt, staan namelijk op gespannen voet met de (IT-)realiteit van vandaag de dag. Verzekeraars worstelen met capaciteit om processen en productaanpassingen snel door te voeren en daardoor komt innovatie bijna niet van de grond. Het gat tussen legacy en innovatie moet worden gedicht, maar hoe doe je dat?
Marktontwikkeling: Schadevrije jaren in nieuw perspectief
Het Verbond van Verzekeraars, in samenwerking met Stichting EPS (SEPS), heeft aangeven dat het huidige systeem voor de bepaling van het aantal schadevrije jaren en de omgang hiermee is verouderd.
Het is dus gewenst is dat er een nieuwe slag voorwaarts wordt gemaakt die er voor zorgt dat de bepaling van en de omgang met het aantal schadevrije jaren op een efficiëntere en transparante wijze binnen de markt kan worden gedaan.
VKG (Van Kampen Groep) heeft voor Aplaza gekozen om haar prolongatie- en mutatieberichten geautomatiseerd, volledig digitaal en veilig aan te leveren aan het intermediair. Dankzij de koppeling tussen Marketplace en Aplaza worden de prolongatie- en mutatieberichten die VKG aanbiedt met een druk op de knop overgezet naar het eigen administratiepakket van de bij VKG aangesloten adviseurs. De polisgegevens zijn daardoor direct up-to-date in het eigen administratiepakket van de adviseur.
Woongarant Volmacht verhoogt klanttevredenheid met telefonie-oplossing van Destiny via Marketplace
Woongarant Volmacht verzorgt de backoffice voor alle Woongarant schadeverzekeringsproducten en doet dit door te investeren in de modernste en meest toekomstgerichte oplossingen. Om hun bereikbaarheid te optimaliseren en hun relaties nog beter van dienst te zijn, heeft Woongarant Volmacht voor de Destiny telefonie-oplossing via Marketplace gekozen. Dankzij de koppeling tussen Marketplace en Destiny verschijnen bij een inkomende oproep direct relevante klant- en polisgegevens in beeld zodat hierop kan worden ingespeeld tijdens het gesprek.
In december jl. heeft CCS RDW Online succesvol uitgerold. Alhoewel de RDW hier 3 maanden uitstel voor heeft verleend, zijn nagenoeg al onze kantoren al overgezet. Er komt nog een change aan met door de RDW gewijzigde specificaties. Deze wordt binnenkort gepilot en zal daarna uitgerold worden naar alle kantoren.
December is binnen de verzekeringsmarkt altijd een drukke maand mede vanwege de jaarprolongatie. Tel daar de veranderingen vanwege RDW Online en het omzetten van het Digitaal paspoort naar het Bedrijfscertificaat bij op en je kan op je vingers natellen dat het voor onze Client Services Desk ook een erg drukke maand is geweest.
Opvallend aan het aantal binnengekomen tickets was dat veel incidenten niet helemaal volledig waren aangeleverd, dit gold voor ruim de helft van de aangeleverde tickets. Dat is jammer want daardoor moet er extra navraag worden gedaan waardoor het langer duurt voordat een incident daadwerkelijk door ons kan worden opgelost. Lees hier tips die je helpen om je incident zo compleet mogelijk aan te leveren.