CCS wint bronzen ESG-medaille

In de verzekeringswereld heeft duurzaamheid een extra lading. Niet alleen vraagt de maatschappij om duurzame oplossingen, maar ook Europese regelgeving zoals de CSRD maakt het voor verzekeraars verplicht om hun ESG-prestaties (Environmental, Social, Governance) aan te tonen. Bij CCS vinden we dat ESG niet alleen een verplichting is, maar vooral kansen biedt om een positieve impact te hebben op onze omgeving, onze partners en de maatschappij.

ESG in de verzekeringsbranche: een onmisbaar ‘ticket to play’

ESG-wetgeving gaat verder dan milieuverantwoordelijkheid. Het omvat ook ethiek, goede governance en het sociale aspect van bedrijfsvoering. Voor ons is het een kernonderdeel van onze strategie, omdat verzekeraars vandaag de dag simpelweg niet meer kunnen functioneren zonder aandacht voor ESG.

“Softwareleveranciers die ESG niet serieus nemen, doen eigenlijk niet meer mee,” zegt Xeno Edes, Manager Office Automation, Security & Compliance bij CCS. Dit besef heeft ons ertoe gebracht om onszelf in 2023 voor de eerste keer te laten toetsen door EcoVadis-, een wereldwijd erkende leverancier voor duurzaamheidsbeoordelingen.

Van gemiddelde ESG-score naar bronzen medaille

In dat eerste EcoVadis-assessment scoorden we een gemiddelde ESG-score. Klanten reageerde positief maar voor ons niet goed genoeg. Daarom hebben we naar aanleiding van het EcoVadis-rapport, gezamenlijk binnen CCS een verbeterprogramma opgesteld; niet alleen op het gebied van duurzaamheid, maar ook met aandacht voor ethiek, leveranciersbeleid en governance.

En die aanpak heeft gewerkt! Bij een tweede assessment in september 2024 hebben wij de bronzen medaille behaald, waarmee we in de top 35% van de meer dan 1000 beoordeelde bedrijven eindigden. “We zijn trots dat we met elkaar deze prestatie hebben behaald,” zegt Xeno. “Het is een erkenning van ons harde werk en onze toewijding aan een duurzame toekomst.”

Bronze Medaille Ecovadis

Vooral op het verbeteren van ons ESG-beleid hebben we stappen gemaakt. Zo hebben we een nieuwe versie van de CCS Code of Conduct geïmplementeerd, waarin diverse verbeteringen en aanvullingen zijn doorgevoerd. Daarnaast hebben we ons inkoopproces geoptimaliseerd: nieuwe leveranciers ondergaan voortaan standaard een ESG-assessment, terwijl bestaande leveranciers regelmatig worden herbeoordeeld.

Verzekeraars bijstaan rondom strenge ESG-eisen

Het behalen van een bronzen medaille bij de ESG-rapportage biedt niet alleen voordelen voor ons als organisatie, maar ook voor onze klanten. Door onze bewezen focus op ESG kunnen schadeverzekeraars er namelijk op vertrouwen dat ze samenwerken met een partner die duurzaamheid serieus neemt en actief bijdraagt aan een verantwoorde toekomst.

Door te laten zien dat wij onze eigen processen op orde hebben, helpen we verzekeringskantoren om aan hun eigen duurzaamheidsverplichtingen te voldoen, waardoor ze tijd en geld besparen. Ook kunnen we dankzij onze strikte selectie van leveranciers en partners garanderen dat we samenwerken met partijen die eveneens aan gewenste ESG-richtlijnen voldoen, wat de focus op duurzaamheid en verantwoordelijkheid in de gehele keten nog verder versterkt.

Altijd in beweging: op naar nog betere ESG-resultaten

Hoewel we trots zijn op de stappen die we tot nu toe hebben gezet, blijft er natuurlijk altijd ruimte voor verbetering. In de nabije toekomst willen we bijvoorbeeld meer doen om de bewustwording van het ESG-beleid binnen onze eigen organisatie nog verder te vergroten. Zo zijn we van plan ESG-trainingen en -workshops te introduceren tijdens de onboarding van nieuwe medewerkers en vaker aandacht te schenken aan ESG-speerpunten tijdens interne sessies.

Daarnaast willen we meer gegevens verzamelen over onze CO2-voetafdruk, zodat we nog nauwkeuriger kunnen rapporteren en continu verbeteringen kunnen doorvoeren. Ook kijken we naar laagdrempelige mogelijkheden om ons kantoor verder te verduurzamen en onderzoeken we de optie om een formele ISO-certificering voor ESG te behalen. Kortom: bij CCS blijven we ons inzetten voor een betere wereld, samen met onze klanten, partners en medewerkers.