De kracht van co-creatie: innovatieve software voor beurspolissen

Beurspolissen zijn complexe verzekeringsproducten, die vaak grote risico’s dekken en waarbij meerdere verzekeraars betrokken zijn. Dit maakt de administratie rondom beurspolissen niet alleen tijdrovend, maar ook flink foutgevoelig. Een recent co-creatietraject van CCS met een aantal beursmakelaars leidde tot het nauwkeuriger en sneller kunnen afhandelen van het polisproces. Alexander Hubert, Product Owner bij CCS, deelt alle ins en outs.

Beursmakelaars beter ondersteunen in het polisproces

Als CCS praten we regelmatig met onze klantadviesraad over trends, uitdagingen en wensen. Zo zorgen we dat we op strategisch niveau kunnen inspelen op de behoeften van onze klanten. Een gedeelde frustratie die onder meerdere beursmakelaars in die klantadviesraad naar voren kwam: de backoffice sloot vaak niet goed aan op hun interne processen.

Alexander Hubert vertelt: “Medewerkers waren veel tijd kwijt bij het invoeren van een polis, omdat ze om de beperkingen van het systeem heen moesten werken. Afhankelijk van hoe complex de risico’s waren die gedekt moesten worden, kon dat uren of zelfs dagen duren.”

Het feit dat er bij dergelijke beurspolissen vaak meerdere internationale vestigingen – en dus verschillende assurantiebelastingregimes – betrokken zijn, maakte het nog eens extra ingewikkeld. “Medewerkers werden totaal niet ondersteund in hun werkproces; die zaten vaak gewoon met een rekenmachientje aan hun bureau uit te rekenen welk deel van het factuurbedrag door welke vestiging betaald moest worden.” Hoog tijd om daar iets aan te doen!

Tussentijds afstemmen voor het beste resultaat

Voor het co-creatietraject dat we opzetten, werkten we samen met Marsh Netherlands, V.L.C. & Partners en Meijers Assurantiën. Doel van de samenwerking was om ervoor te zorgen dat beursmakelaars voortaan efficiënter, eenvoudiger, makkelijker en sneller konden werken. “Door onze technische expertise samen te brengen met hun ervaring op het gebied van complexe beurspolissen, kregen we het beste uit twee werelden,” aldus Alexander.

Tijdens het proces bleven de co-creatiepartners nauw betrokken via regelmatige tussentijdse afstemming met het ontwikkelteam van CCS. Het gevolg: tijdige sturing, meer wederzijds begrip en een gezamenlijk gedragen resultaat.

Susan van Bergen, Manager Change & Transformation Office en Claims Operations bij Marsh, zegt daarover: ‘Co-creatie stelt ons in staat om samen met marktpartijen het ultieme generieke proces te verfijnen en daarna te kijken in hoeverre Level hierin ondersteunt. Op basis daarvan kunnen we identificeren wat er verbeterd kan worden, waardoor we efficiënter en effectiever te werk zouden kunnen gaan. Naast het plezier van samenwerken, is het fantastisch om te zien hoe de combinatie van verzekeringskennis bij de marktpartijen en technische expertise bij CCS leidt tot nieuwe functionaliteiten. Dankzij deze samenwerking komen we tot oplossingen die echt ‘Next Level’ voor de toekomst van de beursverzekeringen zijn!’

“Ik vond het heel leuk om met deze partners te werken,” vertelt Alexander. “Je zit er middenin, brengt al die wensen samen… en uiteindelijk bouw je een oplossing waar niet alleen de samenwerkingspartners, maar ál je klanten iets aan hebben.”

Feedback sessies bij co-creatieMarktbehoefte ondersteunen door innovatieve samenwerking

Door regelmatig bijeenkomsten en feedbacksessies met de partners te faciliteren, heeft CCS gedurende de looptijd van het co-creatietraject een aantal slimme software-oplossingen voor beursmakelaars kunnen ontwikkelen die zowel de huidige als toekomstige behoeften van de markt ondersteunen. Vanwege de terugkerende opzet van de sessies komt feedback van de partners bovendien snel terecht bij de software engineers van CCS, waardoor die nog sneller kunnen inspelen op veranderingen in de verzekeringsmarkt.

Alexander benadrukt dat het proactief samenwerken met klanten een strategisch speerpunt is voor CCS. “We blijven investeren in co-creatie, omdat we geloven dat dit de beste manier is om duurzame en effectieve software-oplossingen te bieden die onze klanten vooruithelpen.”

Merkbare verbetering in de afhandeling van beurspolissen

De samenwerking met beursmakelaars heeft geleid tot een aantal aanzienlijke praktische verbeteringen in de administratieve afhandeling van beurspolissen, vertelt Alexander. “Doordat we de processen gestroomlijnd hebben, kunnen de beursmakelaars hun financiële administratie nu sneller en nauwkeuriger verwerken. En omdat de kans op fouten aanzienlijk verminderd is, zijn ze minder tijd kwijt aan correctiewerk én scoren ze hoger op klanttevredenheid.”

Dit co-creatietraject is daarmee een mooi voorbeeld van hoe samenwerking en innovatie hand in hand gaan bij CCS, aldus Alexander. “Door nauw samen te werken met beursmakelaars, hebben we oplossingen kunnen ontwikkelen die echt het verschil maken in hun dagelijkse werkzaamheden.”