De backoffice van verzekeraars, beursmakelaars en distributiepartners wordt steeds ingewikkelder. In de ideale wereld zou dit kloppende hart van je organisatie alleen maar uit gloednieuwe software bestaan, zonder legacy-resten. Als CCS zijn we druk bezig die droom waar te maken. Enterprise architect Stephan Schram neemt je mee door onze domein-gedreven aanpak.
De integratie van applicaties staat voor (schade)verzekeraars en haar distributiepartners bovenaan het prioriteitenlijstje. Deze conclusie uit een recent Gartner-rapport zal ook voor jou herkenbaar zijn. Volgens het onderzoeksbureau vereisen nieuwe businessmodellen een grotere connectiviteit met partners in het zakelijke ecosysteem, maar zoals wij het zien, is een goede koppeling tussen applicaties tegenwoordig voor iedereen onmisbaar.
Deze ambities kunnen stevig botsen met een steeds ingewikkelder IT-landschap, dat sinds de jaren ’80 stukje bij beetje is geëvolueerd. Het is bijna onvoorstelbaar, maar in dit tijdperk van ChatGPT is een deel van je legacy-software ontwikkeld rond de tijd dat The A-Team werd gelanceerd…
Samen met jou moderniseren
In de vele jaren dat CCS bestaat, hebben we de wensen van onze klanten zien veranderen. Waren klanten in de jaren ‘80 nog erg blij met een stickerprinter voor hun fysieke archief, nu willen ze bijvoorbeeld aan de slag met embedded insurance.
Zou het niet mooi zijn jouw hele collectie legacy-systemen te vervangen door een spiksplinternieuwe oplossing? “Dat lijkt misschien de meest grondige en logische aanpak,” vertelt Stephan Schram, “maar om stabiliteit en continuïteit te garanderen kiezen we ervoor stapje voor stapje te vernieuwen.” Ook legacysoftware kan op bepaalde vlakken namelijk nog waardevol zijn, dus zonde om alles zomaar weg te gooien!
Stephan en zijn collega’s kiezen voor het zogeheten domain-driven design, waarbij de nadruk ligt op het modelleren van software die past bij een domein op basis van de input van de experts van dat domein. Stephan legt uit: “Per domein bepalen we eerst: is deze functionaliteit nog nodig? Zo nee, dan is het makkelijk – we verwijderen deze verouderde functionaliteit.” Een voorbeeld is de eerdergenoemde stickerprinter.
Mooiere schermen
Stephan: “Is de functionaliteit nog wél nodig, dan is de volgende vraag: gaan we dit zelf doen of is er een externe partij die ons kan helpen versnellen?”
Op het gebied van polis en claim zijn we uiteraard zelf de expert. Maar toen onze klanten ons bijvoorbeeld lieten weten dat de backoffice schermen niet meer voldeden aan hun verwachtingen rondom een moderne applicatie, hebben we onszelf wederom de vraag gesteld in hoeverre we dit zelf moeten oplossen of dat er ook aanvullende oplossingen mogelijk zijn. Door de strategische acquisitie van Bugs Business door onze moeder organisatie Roundcube Holding kunnen we direct in deze klantbehoefte voorzien en de modernisering integraal vormgeven.
De uitdagingen van regeldruk en kostenbeheersing benadrukken het belang van software die up-to-date is en kan inspelen op de veranderende behoeften van de markt. CCS heeft dit al jaren geleden ingezien en investeert daarom voortdurend in innovatie. Moderne softwareplatformen die voldoen aan de laatste wettelijke eisen en tegelijkertijd kostenbesparingen mogelijk maken, zijn essentieel voor het voortbestaan en succes van verzekeraars, beursmakelaars en distributiepartners. Hoe graag we ook alle ‘oude meuk’ in één keer zouden opruimen – dat werkt helaas niet. Maar domein voor domein je backoffice moderniseren, daar helpen we je graag bij.