Hoe ziet strategische vernieuwing eruit in een verzekeringswereld die barst van de complexe regelgeving en legacy-software? Bart ter Horst, productmanager bij CCS, heeft daar een helder antwoord op: stap voor stap, maar met een duidelijke koers en volledige focus op modernisering.
Als er iemand is die de evolutie van CCS van dichtbij heeft meegemaakt, dan is het Bart ter Horst wel. Sinds 2007 is hij – betrokken bij vrijwel alle disciplines binnen het bedrijf. Inmiddels is hij als productmanager verantwoordelijk voor de overkoepelende strategie en de roadmap voor modernisering. “Ik ken de organisatie van binnenuit. Dat helpt enorm bij het stellen van de juiste prioriteiten,” vertelt hij.
Van backoffice-systeem naar integratieplatform
Wat ooit begon als een op zichzelf staande backoffice-oplossing voor schadeverzekeraars, is de afgelopen jaren doorontwikkeld tot een volwaardig softwareplatform met meerdere lagen. “Vroeger boden we alleen een backoffice aan,” blikt Bart terug. “Tegenwoordig leveren we een totaaloplossing: gebruiksvriendelijke portalen voor de frontoffice, integratieplatform voor de midoffice en de robuuste backoffice. En die drie lagen zijn los van elkaar in te zetten. Dat maakt onze software veel flexibeler én toekomstbestendig.”Voor verzekeringskantoren, die vaak worstelen met verouderde systemen en handmatige processen, is die modulaire productvisie een gamechanger, vertelt hij.
Strategisch waarde toevoegen op de lange termijn
In zijn rol als productmanager is Bart dagelijks bezig met het verfijnen van de IT-roadmap en het voeren van klantgesprekken, zowel een-op-een als via onze Klantadviesraad en co-creatietrajecten. Dat helpt ons om wensen en prioriteiten in kaart te brengen, maar ook om het verschil te maken tussen operationele quick wins en strategische innovaties.
Want juist in die afweging zit het vakmanschap van een productmanager, vertelt Bart. “Je kunt niet alles tegelijk doen. We willen waarde toevoegen waar het telt – nu én in de toekomst.”
Frontoffice én backoffice gebruiksvriendelijker inrichten
Een belangrijk uitgangspunt in de moderniseringsstrategie van CCS is het verplaatsen van functionaliteiten van de backoffice naar de frontoffice, vertelt Bart. Daarmee wordt het IT-landschap voor klanten namelijk een stuk overzichtelijker en gebruiksvriendelijker. “De user interface van de frontoffice is intuïtiever en laat alleen de informatie zien die je wilt of moet laten zien. Dat maakt gebruikersadoptie eenvoudiger, vooral voor nieuwe medewerkers die niet thuis zijn in traditionele backofficeapplicaties.”
Bijkomend voordeel voor CCS: hoe meer gebruikers de frontoffice inzetten voor bepaalde functionaliteiten, hoe sneller wij de backoffice kunnen flexibiliseren om te blijven voldoen aan marktbehoeften. “Een van onze eerste doelen daarvoor is om outputmanagement anders in te richten. Dat is nu heel robuust in de backoffice geregeld, maar alle verschillende mogelijkheden in configuratie maken het ook complex. De bedoeling is om die functionaliteit te gaan uitfaseren en te vervangen door een moderne techniek waarbij je meer mogelijkheden hebt met betrekking tot opmaak van templates en distributie,” legt Bart uit.
“Als we flexibiliseren, kunnen we echt versnellen”
Voor Bart is duidelijk waar de komende jaren de focus moet liggen, om de groei die CCS de afgelopen jaren heeft laten zien ook in de toekomst door te zetten. “Als we het flexibiliseren van onze backoffice-oplossing vooropstellen, kunnen we nog sneller innovatieve oplossingen neerzetten. Daar maken we echt het verschil voor onze klanten.”