Checklist: herken jij deze IT-uitdagingen?

De verzekeringsmarkt is niet alleen ontzettend complex, maar ook voortdurend in beweging. Gelukkig begrijpen we bij CCS de uitdagingen waarmee verzekeraars, gevolmachtigden en beursmakelaars te maken hebben als geen ander. Een groot deel van die uitdagingen heeft namelijk te maken met een mismatch tussen technologie en de dagelijkse praktijk. Hieronder zetten we de meest voorkomende IT-gerelateerde uitdagingen voor de verzekeringsbranche op een rijtje. Hoeveel herken jij er?

Uitdaging 1: inefficiënte werkprocessen

De arbeidsmarkt staat al jaren op spanning, onder andere door aanhoudende vergrijzing. Dat geldt zeker voor de verzekeringsbranche, waar specialisten relatief duur zijn. Bovendien is nieuwe aanwas moeilijk te vinden, trainen en behouden. De complexe IT-systemen en het vele handwerk dat er nodig is om de financiële administratie correct te verwerken, helpen daar niet bepaald aan mee.

De oplossing: zet in op een gestroomlijnde workflow. Onze slimme software zorgt ervoor dat je saaie of repetitieve werkzaamheden, zoals het rationaliseren van portefeuilles, makkelijk kunt automatiseren. Dat werkt een stuk sneller én je vermindert de kans op handmatige fouten. Zo bespaar jij op personeelskosten en kunnen je specialisten zich weer richten op taken waar ze energie van krijgen. Win-win, dus!

Uitdaging 2: versnipperd IT-landschap

Door de jaren heen is iedere speler in de verzekeringsketen eigen IT-oplossingen gaan gebruiken om hun deel van de dienstverlening naar klanten te verbeteren. Zo is er gaandeweg een wildgroei aan softwaresystemen voor de verzekeringsmarkt ontstaan, die niet altijd logisch met elkaar samenwerken. Tel daarbij op dat veel van die specialistische software inmiddels verouderd is, terwijl je nog wel vastzit aan bepaalde aanbieders, en de chaos is compleet.

De oplossing: stapsgewijs je IT-landschap moderniseren. Onze software vormt een helder ecosysteem van toepassingen die naadloos met elkaar samenwerken: moderne portalen in je frontoffice, efficiënte standaardintegraties voor je midoffice en een robuuste backoffice waar hoogwaardige datakwaliteit voorop staat. Dankzij onze modulaire aanpak kun je iedere laag van je IT-systeem bovendien onafhankelijk van elkaar en op een eigen verandertempo moderniseren. Daardoor ziet je IT-landschap er niet langer uit als een wanordelijk bord spaghetti, maar als een duidelijk opgebouwde lasagne.

Uitdaging 3: lange time-to-market

De verzekeringsmarkt staat nooit stil: nieuwe regelgeving en aanhoudende overnames betekenen dat er eigenlijk doorlopend nieuwe verzekeringsproducten uitgebracht worden. Maar het handmatig rationaliseren van al die nieuwe producten (en het uitfaseren van de bijbehorende non-selling products) is saai, foutgevoelig en kost vooral veel tijd.

De oplossing: geautomatiseerde rationalisatie. Wij nemen jou het rationalisatieproces grotendeels uit handen, waardoor je de time-to-market voor nieuwe selling products aanzienlijk verkort. Zo wordt je bedrijf wendbaarder, kun je sneller inspelen op veranderingen in de markt en verhoog je jouw concurrentievermogen.

Uitdaging 4: lage klanttevredenheid

Klanten verwachten snelle, eenvoudige en toegankelijke online diensten, maar hun klantinformatie staat achter de schermen verspreid over allerlei applicaties. Daardoor heb je minder inzicht, duurt het langer om klanten goed van dienst te kunnen zijn en kun je die upsellmogelijkheden wel vergeten…

De oplossing: zet je klant voorop. Veel tijdrovende processen kun je opvangen door klanten een gebruiksvriendelijke Mijn Omgeving te bieden. Hebben ze jou toch nodig, dan vind je bij ons alle klantinformatie gewoon in één online Medewerker Portaal. Zo kun jij meer tijd besteden aan persoonlijk advies en je focussen op een optimale klantbeleving. Met andere woorden: betere dienstverlening, hogere klanttevredenheid en meer controle over het hele proces.

Slim en eenvoudig versnellen en verbeteren

Bij CCS zijn we vastbesloten om de verzekeringsbranche slim en eenvoudig te helpen versnellen en verbeteren. Om dat te bereiken, zetten we technologie, kennis en samenwerking centraal. Zo versimpelen we complexe processen en creëren we ruimte voor innovatie. Samen met onze partners en klanten bouwen we aan een toekomst waarin de verzekeringsmarkt geen rem, maar een vliegwiel is.