Dit is waarom platforms succesvol zijn

4 minuten lezen

Airbnb bezit geen enkele hotelkamer, maar heeft wel een flinke slagkracht in de toerismebranche. Uber bouwt aan een marktpositie zonder ook maar één taxi te bezitten en Facebook is een machtig mediabedrijf zonder zelf content te maken. Als je deze namen ziet, lijken platforms een slim en lucratief nieuw businessmodel. Waarom zijn zij succesvol en wat kunnen verzekeraars hiervan leren?

De waarde van de platformeconomie

Platforms kunnen in een digitale wereld vraag en aanbod veel efficiënter aan elkaar verbinden dan vroeger. Dat maakt de ‘platformeconomie’ zo anders dan de ‘oude wereld’.

Vroeger opereerden vraag en aanbod in gescheiden werelden. Een onderneming creëerde binnen de eigen organisatie waarde. Een taxibedrijf kocht bijvoorbeeld auto’s die goed op hun taken waren berekend en richtte de processen voor het verkrijgen en uitvoeren van ritten zo slim en klantvriendelijk mogelijk in. Wie dat het beste deed was een winnaar.

In de platformeconomie ligt dat anders. Waarde wordt niet gecreëerd binnen de ‘muren’ van de organisatie, maar in een ecosysteem. De winnaar is niet degene die de controle heeft over de fysieke resources, maar degene die afstemming van vraag en aanbod het beste regelt tot op individueel niveau.

Uber maakt voor iedereen tastbaar hoe dat werkt. Zonder ook maar één taxi te kopen, heeft het bedrijf een enorme macht in de taxiwereld. De waarde zit in het verbinden – het aan elkaar knopen van vragers en aanbieders - terwijl dat in het oude model eigenlijk werd gezien als overheadkosten. Met een platform creëer je eigenlijk een markt voor jezelf zonder competitie. In de beroemde woorden van Silicon Valley tech-entrepreneur Peter Thiel: “competition is for losers.”

De ontwikkeling van platformbedrijven

De succesvolle opkomst van platformen is met name te danken aan een wereld waarin vrijwel alle denkbare data beschikbaar is. Dit maakt het namelijk mogelijk om goede verbindingen te leggen. De massale adoptie van de smartphone heeft vervolgens de turbo aangezet voor de opkomst van veel platformen. Opeens was iedereen permanent online en dus was iedereen bijna permanent te verbinden.

bence-boros-anapPhJFRhM-unsplash (1)

Experts verwachten de komende jaren een krachtige golf aan nieuwe platformbedrijven. Ze kijken onder andere naar de opkomst van het Internet of Things (IoT) dat alle denkbare apparaten, van thuisthermostaten tot sensoren op offshore platforms, aan elkaar knoopt. Zoals de smartphone de turbo zette op platforms in de consumentenmarkt, zo zal een volwassen Internet of Things een platformrevolutie veroorzaken in sectoren zoals logistiek, landbouw en de financiële dienstverlening.

Zijn platformen geschikt voor de verzekeringsbranche?

Er zijn maar weinig sectoren waar het gebruik van data zo in het hart van de bedrijfsvoering zit als in de financiële wereld. ING zet al jaren in op het ontwikkelen van een open platform waarop andere partijen hun diensten kunnen aanbieden. Ze lijken daarmee eigenlijk meer een succesvol technologiebedrijf zoals Facebook te worden. Maar het hoeft zeker niet. Al was het maar omdat een succesvol platform opbouwen eerder een uitzondering dan een regel is en in elk geval een lange adem vergt. Het neerzetten ervan is op zich geen ‘rocket science’ maar het opschalen is veel ingewikkelder en vraagt veel IT- en marketingkapitaal. Een gezond rendement erop is bovendien alleen mogelijk als het platform voldoende schaalgrootte heeft. Succesvolle platformbedrijven lijken moeiteloos veel geld te verdienen, maar niets is minder waar. Ze moeten continu investeren in innovatie (vaak miljarden). Het aanhaken op een bestaand succesvol platform kan daarom een goed alternatief zijn.

De verzekeringsmarkt is, gezien de hoeveelheid beschikbare data, de ideale markt om een platform te beginnen of aan te haken op bestaande platformen. Waar moet je beginnen? Ontdek het in ons eBook 'De kracht van een platform'.

Ontdek meer over platformen

eBook - De kracht van een platform