De verzekeraar van de toekomst heeft een technologieleider nodig van een ander kaliber

3 minuten lezen

Grote kans dat je IT-landschap eruitziet als een soort ‘spaghetti architectuur’. Er wordt gebruik gemaakt van meerdere systemen en backoffice-oplossingen die aan elkaar zijn geknoopt. Data wordt niet centraal opgeslagen en is dan ook overal en nergens te vinden. De grip op je IT-landschap ben je aan het verliezen; laat staan dat zo’n landschap je in staat stelt om in de top van de digitale verzekeringsmarkt mee te kunnen spelen.

Door technologische ontwikkelingen, stijgende consumentenverwachtingen en toezichthouders die meer transparantie eisen, wordt de druk op CIO’s en CTO’s groter. Ondanks de dringende behoefte aan technologische vernieuwing, bevindt 79 procent van de organisaties zich nog in een vroeg stadium van hun digitale transformatie. Dat blijkt uit McKinsey's IT-strategieonderzoek uit 2018 (in het artikel: “Can IT rise to the digital challenge?”). De ‘legitieme factor’ -zoals McKinsey het noemt- voor deze trage voortgang is de ‘mind-blowing’ complexiteit van legacy systemen. Daarnaast is McKinsey van mening dat veel CIO’s en CTO’s zich nog niet realiseren dat hun rol verder gaat dan kosten- en prestatieverantwoordelijkheden alleen. Uiteindelijk draait het om de eindklant, maar dat inzicht is bij veel CIO’s en CTO’s nog ver weg.

De business van binnenuit begrijpen

McKinsey heeft ontdekt dat de CIO’s en CTO’s die veel meer betrokken zijn bij de werkvloer dan degenen die alleen vergaderen met de C-suite of strategiebijeenkomsten bijwonen, de beste zijn. De beste CIO’s en CTO’s investeren tijd om met de business te praten om zo diepgaand inzicht te krijgen in de dagelijkse realiteit op de werkvloer. Ze doen er alles aan om een genuanceerd en gedetailleerd beeld te krijgen van de uitdagingen van de klant. Dit wordt praktisch vormgegeven door continu klanttevredenheidsrapporten te bestuderen, telefoongesprekken van de klantenservice te monitoren en door deel te nemen aan user groups.

De bedrijven die vooroplopen in de markt, zijn in staat om al in een vroeg stadium multidisciplinair te werken. Zowel de IT- als de business kant van het bedrijf zien het als een prioriteit om paneldiscussies bij te wonen, zodat zij hun teams effectief kunnen begeleiden bij het ontwikkelen van producten die het beste aan de behoeften van de eindklant voldoen. We kunnen stellen dat de winnaars van morgen een andere mindset hebben. Er wordt over bedrijfssilo’s heen gedacht of gekeken met een blik op de eindklant. Noem het agile werken.

Klimmen web

Hoe nu verder?

Naast een agile mindset is er meer nodig om uit de ‘spaghetti architectuur’ te komen. Een toekomstbestendig en flexibel IT-landschap is vereist waarbij Cobol-programmeurs tot het verleden behoren. Moderne technologie is nodig. De valkuil die dan op de loer ligt, is dat er overhaast voor een zogenaamde ‘rip and replace’ oplossing wordt gekozen; oude systemen eruit, moderne technologie erin. De gevaren van overhaast kiezen voor een ‘rip and replace’ oplossing zijn:

  • Jarenlang niet kunnen innoveren omdat implementatietrajecten standaard lang duren. Uiteindelijk ben je verlost van je legacy, maar op korte termijn levert het je aan innovatiekracht niets op.
  • Je huidige IT-landschap is niet voor niets complex. Niemand kiest bewust voor complexiteit. De keuze voor een ‘rip and replace’ oplossing doet geen recht aan je huidige omgeving. Waarschijnlijk zie je belangrijke IT-zaken over het hoofd.

Het beste wat CIO’s en CTO’s kunnen doen, is hun huidige systemen omvormen tot ‘system of records’. Vervolgens moet er een enterprise platform worden toegevoegd. Het platform zal alle data uit de ‘system of records’ halen en harmoniseren in een nieuwe cloudomgeving. Tegelijkertijd ben je als CIO of CTO in staat om je huidige legacy systemen uit te faseren en een nieuwe backoffice-applicatie te integreren. De nieuwe omgeving stelt verzekeraars in staat om te transformeren naar een klantgericht bedrijf waarbij de toegang tot gegevens centraal gecoördineerd is.

Een belangrijke randvoorwaarde aan een enterprise platform is dat deze wordt geleverd met ingebouwde kennis van verzekeringen en industriële standaardprocessen. Dat maakt het direct toepasbaar en inzetbaar. Voor verregaande flexibiliteit en toekomstbestendigheid is het belangrijk dat het platform je in staat stelt externe data of partneroplossingen toe te voegen.

Kortom

De toekomstbestendige verzekeraar heeft niet alleen een agile mindset met een diepgaand inzicht in de dagelijkse realiteit op de werkvloer. De toekomstbestendige verzekeraar is zich ook bewust van de complexiteit van zijn IT-landschap en ziet in dat een ‘rip and replace’ oplossing te kortzichtig is. Een enterprise integratieplatform zorgt ervoor dat de complexiteit langzaam maar zeker wordt uitgefaseerd. Daarnaast wordt het verzekeringsbedrijf in staat gesteld om direct te innoveren om zo te voldoen aan de klantverwachtingen (door gebruik te maken van innovatieve partner oplossingen) en geeft toezichthouders bij audit trails snel inzicht (omdat data centraal is vastgelegd).