Dit is waarom verzekeraars moeite hebben met innoveren

6 minuten lezen

Recente studies van onder andere Gartner en Accenture tonen aan dat verzekeraars digitaal steeds volwassener worden. Er is beweging maar echte transformatie blijft uit, waardoor productinnovaties of nieuwe businessmodellen op oude inzichten gefundeerd blijven.

"Verzekeraars zijn voornamelijk bezig interne processen te automatiseren en te optimaliseren. Een groot gedeelte van het verzekeringsaanbod is nog steeds gebaseerd op ‘one-size fits all’. Verzekeraars die verder zijn in hun transformatieproces (ongeveer 48 procent van de markt) passen marginaal klantsegmentatie toe in hun productaanbod. De transformatie naar ‘connected services’ en ‘real-time insurance’ wordt nog niet gemaakt. Echte innovatie blijft uit en dat is heel begrijpelijk", aldus Oliver Huber van CCS.

Veranderende markt

Digitalisatie heeft het consumentengedrag drastisch veranderd. Internetreuzen als Amazon, Alibaba en Rakuten hebben daarvoor gezorgd. Hun credo; vandaag bestelt, is morgen in huis. Uiteraard zijn dit e-commerce organisaties, maar hun handelen heeft er ook voor gezorgd dat consumenten andere verwachtingen hebben gekregen van hun verzekeraar. Verzekeraars transformeren wel, maar eigenlijk te langzaam. Hiervoor zijn twee redenen:

  1. De klassieke methode om producten te maken en te vermarkten is nog steeds heel winstgevend;
  2. Huidige core systemen zijn complex en niet gebouwd met digitale transformatie in het achterhoofd.

Toch is het noodzaak om te innoveren. In de verzekeringsmarkt komen steeds meer nieuwe spelers naar boven die een belangrijke rol gaan spelen. Zo zetten Lemonade en One Insurance de verhoudingen op scherp door traditionele businessmodellen te negeren en door digitaal direct de toon te zetten. Mocht digitalisatie nog niet zijn doorgedrongen, dan maken zij onbedoeld duidelijk dat digitalisatie topprioriteit moet worden.

Complex IT-landschap, grote uitdagingen

Het antwoord op digitalisatie moet niet zijn dat het huidig core systeem moet worden vervangen. Het is een simplistische gedachte die totaal geen recht doet aan het ingewikkelde IT-landschap waar verzekeraars mee te maken hebben. Soms worden meerdere core systemen gebruikt en wordt data niet centraal opgeslagen, maar op verschillende afdelingen. Daarnaast zorgt het vervangen van een core syteem er ook voor dat je als verzekeraar vandaag niet kan starten met innoveren, maar pas als de implementatie heeft plaatsgevonden. De volgende uitdagingen zorgen ervoor dat transformatie lastig is, namelijk:

  • Verzekeraars hebben vaak geen controle over wat er in het core systeem wordt vastgelegd
  • De angst bestaat om niet (volledig) aan alle regelgeving te voldoen
  • Er is geen compleet overzicht van alle relevante klant- en productgegevens die zijn vastgelegd
  • Productaanpassingen zijn lastig door te voeren, doordat deze ‘hard coded’ zijn en het veel IT-effort kost om dat aan te passen. De time-to-market duurt daarom lang.

Bovenstaande probleem spelen niet allen op de IT-afdeling, maar ook bij data analytics, marketing en sales. Je bent, zoals Accenture het verwoord, aangewezen om producten te ontwikkelen op basis van een oude klassieke gedachte. Echt innoveren lukt niet.

Digital Insurance Platform

Het antwoord van CCS op deze uitdagingen is wellicht onverwacht. Aan je huidige IT-landschap moet je niet direct iets veranderen. Rip en replace is niet het antwoord op de uitdagingen en het helpt de digitale transformatie niet. Wat wel helpt, is dat de huidige systemen ‘systems of records’ worden. Vervolgens voeg je een platform toe die alles integreert en harmoniseert en je tegelijkertijd in staat stelt externe data of partneroplossingen toe te voegen.

CCS biedt een digitaal verzekeringsplatform waarmee verzekeraars en brokers hun huidige core systemen kunnen blijven gebruiken, hun bestaande gegevens kunnen benutten en centraal via het digitale platform kunnen benaderen, zodat ze direct kunnen meespelen in de top van digitale verzekeringsmarkt. Het platform verenigt software, services en een partnerecosysteem op een zodanige manier dat het je verzekeringsbedrijf direct vooruit brengt. Vanuit je huidige core systeem wordt er één versie van de waarheid gemaakt en tegelijkertijd is het mogelijk om te innoveren.

Screen Shot 2020-07-14 at 19.46.16

Het rijke integratieplatform wordt geleverd met ingebouwde kennis van verzekeringen en industriële standaardprocessen, gebaseerd op CCS' 35 jaar ervaring in de verzekeringssector. Dat maakt het direct toepasbaar en inzetbaar.

Naast de optionele ondersteuning voor kern-verzekeringsprocessen, zoals polisadministratie, schadeafhandeling en facturering, heeft het platform uitgebreide orkestratiemogelijkheden om de end-to-end waardeketen van verzekeringen te beheren. Dit betekent dat het platform de volledige levenscyclus van verzekeringen beslaat - van digitaal contact met de klant tot het optimaliseren van kernactiviteiten tot het mogelijk maken van predictive analytics. Met het CCS Digital Insurance Platform coördineer je interne en externe databronnen en services met product configuratie mogelijkheden en dynamische gebruikersinterface.

Het platform verbetert de datakwaliteit door het toepassen van industriestandaards. Dit is de sleutel naar echte innovatie.

Victor Insurance Germany

Het digitale verzekeringsplatform is een robuust, schaalbaar en bewezen digitaal verzekeringsplatform met ondersteuning voor end-to-end processen en omni-channel orkestratie. Vorig jaar koos ’s werelds grootste MGA Victor International, onderdeel van Marsh and McLennan Companies, voor het digitale platform. Binnen 4 maanden waren zij in staat om een nieuw cyberverzekeringsproduct, CyberVlex, te ontwikkelen, inclusief integratie met partners en te lanceren in de Duitse markt.   

Victor Insurance ziet zichzelf als de InsurTech MGA van de toekomst. Groot en internationaal, maar toch snel en wendbaar. Gefundeerd door jarenlange ervaring in de verzekeringssector met de focus op innovatie. CCS speelt met het digitale verzekeringsplatform daarin een belangrijke rol. Victor’s expertise ligt in risicobeoordeling en de ontwikkeling van oplossingen voor risicobeheer voor klanten, evenals in het gebruik van innovatieve technologie voor de bemiddeling van speciale verzekeringen via een uitgebreid verkoopnetwerk.

Ook het IT-landschap van Victor is complex net zoals bij elke andere verzekeraar of grote internationale broker. Toch waren zij, door samen te werken met CCS, in staat het paradigma te doorbreken dat innovatie langzaam gaat. Het belangrijkste wat verzekeraars kunnen leren, is dat het huidige IT-landschap niet moet worden vervangen. Als dat wel gebeurt, gaat innovatie en de digitale transformatie nog lang duren. Innovatie gaat wel snel als het IT-landschap wordt gehonoreerd en wordt samengevoegd in een digitaal verzekeringsplatform.